Sundhedscoach Britt Eilskov Larsen

Sundhed, og kroppens velvære har altid været en af Britts store lidenskaber.

Nysgerrighed og adskillige års erfaring, og interesse, har været med til at opbygge den meget habile vidensbank hun har indenfor emnet i dag! Udover det rent fysiske og de videnskabelig beviste procedurer vedrørende sundhed, har Britt meget fokus på sindet og på hvordan vores tanker og mentale velvære på virker vores krop.
Det handler ikke kun om kost og motion, men lige så meget5 om tanker og mo-TIVA-tion.

Sammen med Claus Greiffenbergs 10 sundhedsbalancer er der skabt en værktøjskasse med redskaber, der kan give balance, der hvor der er mest brug for det.

There’s a crack in everything – but that’s where the light gets in

Med udgangspunkt i Claus Greiffenbergs 10 sundhedsbalancer skræddersyr Britt et individuelt sundhedsprogram, der optimerer din sundhed. Hun tager udgangspunkt i de små livsstilsændringer, der har en stor effekt på din sundhed og velvære.
Filosofien Bag: Livsstilsændring ikke kur

Hvis en forandring skal holde i længden er det ikke nok bare, at få at vide hvad du skal gøre, du skal også lære hvordan du skal gør det. Det drejer sig om at kende sine vaner og mønstre og lære hvorfor de er der, fordi når du har gennemskuet dem så kan du ændre dem.

 

En af de ting du kan starte med er, at mærke efter!

Hvordan har jeg det?
Er jeg Glad?
Sulten? Mæt?
Fryser jeg?
Eller er jeg tilpas?

Oftest er vi ikke opmærksomme på disse ting, da vi kører på “autopilot”- og først begynder at “mærke” os selv, når vi ikke er 100 % tilpas!
Dvs., fryser, bliver sultne, eller bliver følelsesmæssigt påvirket!
Hvis vi som grundlag vil ændre vores liv til det bedre, så er det lige som med slankekure;
Hvis vi går for ekstremt til værks – løber vi hurtigt sur i det , mister tålmodigheden eller motivationen!
Det bedste vi kan gøre er at blive opmærksom på vores tanker!
Vores tanker, som hele tiden er der, om vi er bevidste om dem eller ej! Men hvad tænker vi på? Går vi og irriterer os over småting som f.eks. køen i supermarkedet, de andre bilister eller måden folk opfører sig på?

8 ud af 10 gange, vil du finde ud af, at de tanker der kører i baggrunden for det meste er negative tanker eller bekymringer.
De er blot et forstyrrende element, der ikke gavner dig.

 

Men hey – her er en god nyhed!

Vær GLAD, hvis det er dette du opdager, når du begynder, at sætte mere fokus på dine tanker – for det er nemlig hér nøglen til hele forandringen ligger!
Så snart vi er blevet opmærksomme på disse tankemønstre, kan vi ændre dem. Vi kan stoppe op, så snart vi bliver opmærksomme på tanken, der ikke gavner os – og helt bevidst foretage et skift i vores tankevirksomhed, der gør at vi måske får et smil på læberne!
I starten gælder det altså bare om at blive bevidst omkring tankerne, derefter stille dig selv ét spørgsmål : “Tjener disse tanker mig ”??

Når du er blevet bevist om dine tanker, vaner og mønstre er det lige pludselig DIG selv der bestemmer igen. Du bestemmer selv hvad der bliver puttet ned i indkøbskurven og hvad du putter i munden.
Du vil lære hvad der gavner din sundhed og hvad der ikke gør og du vil lære at finde balance mellem alle disse elementer.

3 ting der sætter vores fornuft ud af spillet.

Hvis du er træt, stresset og sulten handler du ikke rationelt mere, hjernen slår fra og du handler på instinkter.
Prøv at tænk på din sindstilstand når du handler.
Hvis du først har fået en sygdom er den ikke sådan at komme af med, der er meget nemmere at forebygge den.

Optimal sundhed = mindre risiko for sygdom

 

Eksempler på symptomer der kan være fremkaldt på grund af din livsstil:

Hvad kan symptomerne betyde?
Tør hud: Mangel på omega 3+6 olier
Bumser og bylder: Dårlig afgiftning i leveren
Udslet og eksemer: Dårlig fordøjelse, giftstof og affaldsstofs ophobninger i kroppen
Søvnproblemer: Ustabilt blodsukker, stress,
For meget mavesyre (reflux): Dårlig syre/bare balance, for stor indtagelse af syreholdige madvare
Humørsvingninger: Ustabilt blodsukker, mangel på B-vitamin, mangel på aminosyrer.
Altid syg og forkølet: Dårlig fungerende immunsystem

De 10 sundhedsbalancer

Balance 1 – Næringsstoffer:
– Supplerer min kost med Toco fra Avena efter behov (1 spiseskefund svarer til ca. 200 g frugt og grønt)
– Supplerer min kost med udos choice ( 1 cl pr dag, med mindre jeg har fået 200g fed fisk)
– Indtage de udpinte mineraler (real minerals fra Avena, 1 stk. pr dag, med mindre jeg har adgang til super økologiske grønsager)

Balance 2 – Giftstoffer:
– Reducerer indtagelsen af kaffe (yogi te kan drikkes i stedet)
– Reducerer indtagelsen af ”tungt” kød
– Reducerer indtagelsen af varmebehandlede olier
– Reducerer indtagelsen af ”light produkter” med fyldstoffer
– Reducerer indtagelsen af hvidt sukker (inklusive Slik og sodavand)
– Reducerer indtagelsen af hvede (dvs. hvidt brød, og pasta)

Balance 3 – Syre/base Balancen
– Reducerer indtagelses af syredannende produkter (kaffe, sodavand, ”tungt” kød, alkohol, vin, )
– Optimerer indtagelsen af basedannende produkter (frugt og grønsager)
– Supplerer med et basisk produkt f.eks. weath grass

Balance 4 – Vand:
– Drik 2-2½ liter vand pr dag, stil 4-5 halve liters flasker i køleskab så du kan holde regnskab

Balance 5 – Ilt:
– Tage 10 dybe vejrtrækninger 3 gange om dagen
– Optimerer din kropsholdning

Balance 6 – Mængde:
– Spis kun til du er mæt
– Spis mange små måltider i løbet af dagen

Balance 7 – Fordøjelsen:
– Husk at tygge maden ordentligt
– Ikke spise for sent om aftenen
– Fordøjelsen kan forbedres med Herb cocktail fra Avena

Balance 8 – Motion:
– Husk at lave en eller anden form for motion 2-3 gange om ugen

Balance 9 – Hvile:
– Husk at få 7-8 timers hvile i døgnet
– Husk du restituerer bedst mellem kl. 22 og kl. 6 om morgenen

Balance 10 – Stress:
– Hvis du kan overskue en situation bliver du meget mindre stresset
– Planlæg din dag, ved at gennemgå de ting du skal bruge dagen på
– Vær realistisk og reducer mængden af gøremål hvis der er for mange
– Antistress en vigtigt, afslapning, tid til dig selv, venner, latter mm.
– Meditation er fantastisk til antistress